Як культурні особливості різних країн впливають на бізнес, що таке win-win-win і яким є рецепт успіху на глобальних та локальних ринках? Ці та інші теми обговорювали учасники XVII міжнародної конференції ВМDA «Cultural sensitivity and local contribution in business and education», що відбулася 3-5 квітня 2019 року в Марокко. Конференцію, присвячену крос-культурним питанням в контексті міжнародного бізнесу, відвідали 78 представників бізнесу та бізнес-шкіл з 18 країн світу. Серед доповідачів був керівник Центру лідерства УКУ Андрій Рождественський, тож він ділиться найцікавішими висновками та інсайтами конференції.

Основна дискусія на конференції була сфокусована на темі (де)глобалізації, тобто пристосування глобальних світоглядів, ідей та процесів до локальних умов. Тема є дуже актуальною, особливо для бізнесу, оскільки вихід на світові ринки неможливий без врахування низки національних особливостей країн, які ці ринки утворюють. Це стосується як споживачів, так і потенційних працівників компаній, а також і суспільства загалом.

Кожна країна має свої культурні особливості, які часто відрізняються від нашого уявлення про те, «як має бути» чи «як правильно». Наприклад, як має бути організований робочий день (китайці сплять на робочому місці після обіду), як має відбуватися переговорний процес (в Марокко більше будуть звертати увагу на особистість учасника перемовин та його повагу до іншої сторони, ніж на суть справи), як має вибудовуватися комунікація зі споживачем та локалізація продукту (в Японії є Kitkat зі смаком васабі) тощо.

З одного боку, культурні особливості та відмінності ускладнюють процес комунікації між людьми, з іншого – дають великі потенційні можливості для бізнесу. Перш за все, це пов’язано зі спрощенням виходу бізнесу на нові локальні ринки. Друге: різноманіття команди створює нові сенси та бачення, що є серйозним поштовхом до інновацій. Річ не лише в тому, що різні ідеї та підходи пропонуються представниками різних культур, а й в тому, що вам необхідно у новий спосіб пояснювати свої ідеї людям з іншої культури (не так, як би ви це пояснювали «своїм»), що вже вимагає створення нових нейронних зв’язків і гарантує вам погляд на «давно зрозумілі речі» під кардинально іншим кутом.

Багато учасників конференції погодилися з тим, що однією з найважливіших навичок сучасного глобального лідера є ефективність в адаптації культурних відмінностей у межах однієї команди. Але починати, без сумніву, слід із себе: зі своєї «культурної самосвідомості», розуміння того, якими є мої базові уявлення, цінності та культурні артефакти. У свою чергу, бізнес-школи мають це враховувати у створенні навчальних програм для підготовки організаційних лідерів та включати в програму блоки, пов’язані з культурним різноманіттям та управлінням крос-культурними командами.

Читайте також: Для чого бізнесу дбати про різноманіття? LvBS запрошує на дискусію

Також важливим, як на глобальному, так і на локальному рівні, є питання взаємодії між партнерами і суспільством, та вплив бізнесу і підприємців на розвиток суспільства. Цікавою ідеєю є так званий «win-win-win», що відрізняється від класичного «win-win» тим, що дві сторони в ситуації «конфлікту» мають думати не лише про інтереси один одного, а й про інтереси суспільства. На рівні ж організації на перший план починає виходити корпоративна соціальна відповідальність бізнесу, тобто CSR. Не менш важливу роль відіграє також довіра, закони та правила формування якої підприємці мають розуміти та слідувати їм. Все це допомагає формувати «теплий» фідбек суспільства, а, відповідно, і споживачів щодо вас, вашого бізнесу та продукту.

Підсумовуючи, можемо припустити, що рецепт успіху бізнесу на глобальних та локальних ринках є таким: врахування культурних відмінностей та створення крос-культурних команд, формування довіри та соціальної відповідальності компанії. Ці фактори слід враховувати, щоб будувати сучасні успішні компанії, які зможуть завоювати власне місце на бізнес-карті світу.