“В навчальному процесі в УКУ і в LvBS, зокрема, ми використовуємо багато кейсів інших закордонних університетів. Але часто учасники програм кажуть нам: “Це ж Гарвардський кейс, мова йде про глобальні організації, це зовсім інша реальність. Нам потрібні приклади ближчі до нас і до нашого контексту”. Тепер ми видали збірку з 12-ма навчальними кейсами, що описують управлінські ситуації, які відбулись в Україні. Поруч з кейсами провідних закордонних університетів ми зможемо тепер більше використовувати і українські” – Софія Опацька на презентації Книги Реформ у Львові.

Днями відбулась презентація збірки Книга Реформ, що складається з дванадцяти навчальних кейсів, кожен із яких цілісно описує конкретний випадок процесу перетворень, що відбувалися в Україні після Революції Гідності 2013–2014 років. Збірка була видана Центром Лідерства УКУ спільно з Львівською бізнес-школою УКУ за підтримки Центру демократії, розвитку та верховенства права Стенфордського університету та Інституту Лідерства ім. Ігоря О. Ігнатовича (Richard Ivey Business School, University of Western Ontario).

На презентації учасники обговорили місце нових методів викладання та кейс-методу зокрема, в сучасному освітньому процесі. “Коли ми говоримо про те як має змінюватись університет, ми в першу чергу маємо думати про те, як змінюється студент – зазначила проректорка з науково-педагогічної роботи УКУ, декан-засновниця Львівської бізнес-школи УКУ (LvBS) Софія Опацька  Ми без сумніву бачимо, що поведінка молодого покоління, поведінка студента змінюється, а отже, ми повинні адекватно реагувати на ці зміни. Звично студенти, які приходять першими на пару, займають місця позаду. І завдання викладача – знайти спосіб як зробити так, щоб ті, хто прийшли перші, але в пошуках комфорту сіли на останній ряд, не просто чули його/її, а й були включені в роботу. Я впевнена. що ми навчаємось лише коли нам незручно, коли треба переступати через себе, коли треба бути готовим до неочікуваних поворотів. В цьому може допомогти кейс-метод” – переконує проректорка.

Презентація збірки відбуватиметься в форматі глибшого знайомства з одним із кесів. Таким чином учасники дізнались як можна навчатись на основі кейс-стаді та зануритись в контекст подій, що описані в тексі. “В західних бізнес-школах студенти проходять приблизно 200-250 кейсів за час свого навчання. Таким чином вони знайомляться з великою кількість управлінських ситуацій, компаній чи організацій, вони розуміють контекст, в якому розгорталась та чи інша ситуація і, оскільки за кожним кейсом стоїть конкретна теорія, ці студенти засвоюють і значний теоретичний матеріал”, – додає Софія Опацька.

На події учасники мали можливість познайомитись з кейсом “Місія здійсненна. Як найбільший банк України опинився під контролем держави”, в якому йдеться про перші кроки нового менеджменту Приватбанку в ранній період після націоналізації банку. Інвестиційний аналітик, ексзаступник директора департаменту фінансової стабільності НБУ, який працював під керівництвом Валерії Гонтаревої та учасник події описаних в кейсі Євген Дубогриз, допоміг всім присутнім заглибитись в контекст описаних в кейсі подій. “Кейс завжди починається з якоїсь драматичної зав’язки. Я пригадую момент, з якого для мене почались події, описані в кейсі. Це був вечір п’ятниці, дзвінок від керівництва НБУ з фразою “Почалось!”. Так для мене розпочалась, як ми жартували, ніч з п’ятниці на понеділок. В нас було лише кілька днів, щоб підготувати всю юридичну базу, врахувати всі фінансові ризики та впровадити складну комунікаційну кампанію” – заначив Євген Дубогриз. “Рішення про націоналізацію Приватбанку приймалось не один місяць. Одним із сценаріїв було визнання банку неплатоспроможним і передача його в фонд гарантування вкладів. Але ми не змогли змоделювати того, до яких наслідків це призведе, ми розуміли, що це викличе паніку, але оцінити, на скільки масштабну – було складно. Приватбанк – це системний банк, він просто “too big to fail”. Націоналізація виявилась найбільш оптимальним рішенням. Для розуміння всієї складності стану, в якому був на той момент Приватбанк: середнє відношення боргу позичальників Приватбанку до EBITDA було 70. По факту, їм треба було б працювати 70 років, аби повернути ці кошти” – додає експерт.

Для того, щоб учасники події змогли зрозуміти, як можна працювати з кейс-методом, виконавчий директор Центру Лідерства УКУ Андрій Рождественський розділив усіх присутніх на кілька груп, в яких вони напрацьовували ідеї того, які перші кроки мав зробити новий менеджмент Приватбанку після націоналізації та познайомив всіх присутніх з теоретичною моделлю, на основі якої можна аналізувати даний кейс.

Довідка: 

Книга Реформ – це збірка з дванадцяти навчальних кейсів, кожен із яких цілісно описує конкретний випадок процесу перетворень, що відбувалися в Україні після Революції Гідності 2013–2014 років. До роботи над збіркою залучено понад двадцять авторів і редакторів, зокрема з Українського Католицького Університету, Центру демократії, розвитку та верховенства права Стенфордського університету (Center on Democracy, Development and the Rule of Law, Stanford University) й Інституту Лідерства ім. Ігоря О. Ігнатовича (Ian O. Ihnatowycz Institute for Leadership, Richard Ivey Business School, University of Western Ontario). Книга написана та видана завдяки щедрим пожертвам п. Ігоря О. Ігнатовича та його дружини Марти Вітер, президента та виконавчого директора інвестиційної компанії First Generation Capital Inc., що у Канаді, саме тому ми можемо поширювати її безкоштовно.

Софія Опацька – проректорка з науково-педагогічної роботи УКУ, декан-засновниця Львівської бізнес-школи УКУ (LvBS), співавторака кейсів;

Андрій Рождественський – виконавчий директор Центру Лідерства УКУ, співавтор кейсів;

Євген Дубогриз – інвестиційний аналітик, ексзаступник директора департаменту фінансової стабільності НБУ (під керівництвом В.Гонтаревої), учасник події описаних в кейсі.