Блог > Діяльність Центру > Моральна травма як основа ПТСР: український контекст
07 Червня 2025

Моральна травма як основа ПТСР: український контекст

Чи існує біль, глибший за страх? Чи можливо отримати психологічну травму, не переживши безпосередньої загрози життю? І чи може людина зруйнувати саму себе – через те, що діяла або ж не діяла всупереч власним цінностям?

На ці питання дав відповідь доктор Вільям П. Неш, військовий психіатр, клініцист і дослідник. Спеціаліст, котрий понад 40 років працює з ветеранами, морськими піхотинцями, лікарями, які пережили «пекло» пандемії COVID-19, і всіма тими, чия психіка дала тріщину не лише від болю, а й від морального розриву.

У п’ятницю, 23 травня 2025 р., він виступив з потужною лекцією на ІІІ Міжнародній науково-практичній конференції “Well-Being Leadership Conference”, що проходила у м. Львові під егідою Центру Лідерства УКУ, Бізнес-школи УКУ, Ian O. Ihnatowycz Institute for Leadership, Ivey Business School та Інституту психічного здоров’я УКУ. З лекцією, що може докорінно змінити наше уявлення про стрес, ПТСР, відповідальність і, що найважливіше, саме розуміння ролі Лідерства у кризі.

Команда Центру зібрала для Вас найважливіші висновки спікера. Ті, що здатні стати ключем для глибшого усвідомлення нами власних душевних трансформацій. А ще – для розуміння всього обширу шляху до зцілення, що очікує не на окремих громадян, а на цілий народ.

Що таке моральна травма, і як вона проявляється?

Моральна травма (в оригіналі – “moral injury”) – поняття, яке лише у 2000-х рр. почало входити у професійний лексикон психіатрії. Але саме її, на думку доктора Вільяма П. Неша, переживає значна частина військових, медиків, лідерів, волонтерів і цивільних у кризових умовах.

«Моральна травма – це тривала шкода, якої зазнає людина або спільнота внаслідок зради моральної довіри – власної чи чужої – у ситуації з високими ставками», –

пояснює дослідник.

Це не завжди «велике зло». Це може бути:

  • безсила присутність у ситуації несправедливості;
  • участь у діях, які суперечать внутрішнім цінностям;
  • відчуття, що «я зрадив/зрадила себе», або «мене зрадили ті, кому я довіряв/довіряла».

Термін “moral injury” уперше використав психіатр Джонатан Шей у книзі “Achilles in Vietnam”, виданій у 1994 р., порівнюючи досвід ветеранів В’єтнаму з античними героями. Він переконливо довів:

«Люди можуть одужати після жаху й втрати – доки не зруйновано те, що є правильним».


ПТСР, страх і моральна зрада: що насправді ламає психіку?

«За 40 років практики я не бачив жодного випадку важкого ПТСР, спричиненого лише страхом. Виключно – моральною травмою», –

наголошує доктор Вільям П. Неш.

Це твердження підтверджене масштабним лонгітюдним дослідженням, яке він очолив у співпраці з Корпусом морської піхоти США. Упродовж року дослідницька група спостерігала понад 3 тис. морських піхотинців до, під час і після бойового розгортання. Було зібрано більше 1 тис. змінних: психологічних, біологічних, поведінкових, сімейних.

Результати були вражаючими:

  • Дитячі травми пояснювали лише 1% випадків нового ПТСР.
  • Бойові події – 3%.
  • А от морально травматичні події та дисоціація в момент стресу – понад 20%!

Ключовим провісником стало те, що дослідники назвали «перитравматичною дисоціацією» – станом, коли людина під час критичної ситуації ніби «вимикається», перестає діяти, паралізується або не виконує те, що мала зробити. І якщо це призвело до негативних наслідків для інших – розвивається глибоке відчуття провини, а як наслідок – і моральна травма.

«Не бойовий досвід, не зовнішній ворог, а внутрішнє відчуття зради власних цінностей – ось, що залишає людину з глибокими ранами», –

зауважує спікер.

Як зцілюється людина – і яку роль тут відіграють лідери?

Моральна травма не зводиться до симптомів – вона торкається основ того, що робить нас людьми. Доктор Вільям П. Неш описує шість сфер ураження, які він бачив у своїх пацієнтів з Іраку, Афганістану, шпиталів Міністерства у справах ветеранів США та цивільної системи охорони здоров’я:

  1. Емоції: вина, сором, втрата здатності відчувати.
  2. Стосунки: ізоляція, розриви з родиною.
  3. Образ себе і світу: руйнування довіри до себе, до сенсу життя.
  4. Духовність: утрата зв’язку з вірою.
  5. Фізіологія: реакція тіла – через паніку, безсоння, залежності.
  6. Ідентичність: розрив собою у минулому та зараз.

У відповідь на цю багатовимірну травму, фахівець запропонував метафору «морального двигуна». Цей підхід спирається на дослідження австрійсько-американського дослідника Гайнца Когута, котрий встановив, що людина живе завдяки трьом типам прив’язаностей:

  • до тих, кого вона цінує;
  • до тих, хто цінує її;
  • до тих, з ким вона ідентифікується.

Коли одна з них втрачається – частина «Я» теж зникає. Саме тому у своїй практиці доктор застосовує підхід під назвою “moral mapping” – «картування» прив’язаностей, щоб побачити: які зв’язки зруйнувалися, і які з них можна поновити.

П’ять кроків зцілення, які він пропонує:

  1. Стати тимчасовим джерелом цінності
    «Я знаю, що сталося. Але все одно ти гідний/гідна любові», –
    пояснює дослідник ключовий принцип цього етапу.
  2. Стабілізувати фізіологію
    Через турботу про тіло, сон, безпеку.
  3. Відшкодувати завдані збитки (навіть символічно)
    «Ти не можеш зібрати знову розбитий дзвін. Але можеш видати інший звук», –
    метафорично висловився з цього приводу спікер.
  4. Поновити прив’язаності
    Через новий досвід, домашніх улюбленців, громаду, служіння.
  5. Лідерство як ресурс (або загроза)
    «Інституції не мають сумління. Тож сумлінням має бути лідер», –
    підсумував доктор Вільям П. Неш.

Для України – це не абстракція. Це наша реальність

Суспільство в стані війни, високої відповідальності й глибоких втрат переживає масову моральну травму. Солдати, медики, волонтери, родини полеглих – усі несуть біль, що виходить за межі клінічної психіатрії.

«Коли до вас приходить людина в кризі – не питайте, що з нею не так. Запитайте, що з нею сталося», –

радить психіатр.

Це головне послання іноземного гостя. І це виклик – не лише для терапевтів. Це виклик для лідерів, які мають або дати нові зв’язки, або ж залишити людину сам-на-сам із тишею. І від нашої готовності його прийняти залежить як ніколи багато.