«Скажіть мені – і я забуду. Навчіть мене – і я, можливо, запам’ятаю. Залучіть мене – і я навчусь», – ці слова, сказані свого часу Бенджаміном Франкліном, чи не найточніше описують суть того, що понад століття тому отримало назву «кейс-методу».
Це не просто навчальний інструмент. Це – філософія освіти, що ставить людину перед викликом. А головне – змушує приймати рішення в умовах обмеженої інформації, моральної неоднозначності та високих ставок. Саме так, як це трапляється у реальному житті.
Як же зародився цей підхід? Яке місце він займає у навчальних програмах Центру Лідерства УКУ та Бізнес-школи УКУ? І чому кейс-метод – саме те, що потрібно новочасним українським лідерам? Давайте розбиратися разом!
«Навчання життям»: як кейс-метод здобував визнання
Сучасне застосування кейс-методу бере початок у юридичних школах США. У 1870-х рр. декан юридичного факультету Гарвардського університету Крістофер Коламбус Лангдейл запровадив революційну методику викладання права: замість традиційних лекцій – аналіз судових справ. І поглиблене вивчення судових прецедентів дозволило студентам зовсім по-іншому сприймати матеріал: мислячи як судді, а не сліпо запам’ятовуючи правові норми.
«Право – це наука, а не просто список законів. І кейси тут – це дані», –
пояснював свою позицію автор.
І, як будь-яка успішна ідея, кейс-метод не міг надто довго залишатись непоміченим. У 1921 р. його почала застосовувати Гарвардська бізнес-школа. А один із перших бізнес-кейсів – “General Shoe Company” – описував складну управлінську ситуацію, що вимагала стратегічного мислення та моральної оцінки. Студенти, поставлені в позицію керівника, повинні були прийняти рішення в умовах невизначеності.
Це було революційно: навчання перетворювалося на симуляцію реального життя. Студенти переставали бути пасивними слухачами. Більше того: саме вони опинялися в епіцентрі прийняття рішень.
Глобальне поширення і варіації підходу
Впродовж своєї понад сторічної історії, кейс-метод став основою освітніх програм у провідних університетах світу:
«Хороший кейс змушує Вас почуватися некомфортно. Ідеальний кейс змушує задати собі питання, яким Лідером Ви є», –
так описав свою методологію Жерард Сейтс – співавтор концепції Характеру Лідера та один із найпродуктивніших авторів кейс-платформи Ivey Publishing.
«Анатомія» кейс-методу: структура, суть і переваги
Кейс – це не просто історія. Це спроектована навчальна ситуація, якій притаманні унікальні риси:
«Кейси – це засоби з перенесення складнощів реального світу в клас, а потім – назад, зміненими у процесі навчання», –
ділилася своїми спостереженнями Розабет Мосс Кантер – відома соціолог та викладачка Гарвардської школи бізнесу.
Якими ж є ключові переваги цього методу?
«Під час обговорення кейсів, ми не просто прищеплюємо навички – ми вчимо приймати рішення», –
одного разу узагальнив своє сприйняття завдань кейс-методу Нітін Норія – колишній декан Гарвардської школи бізнесу.
Український контекст: виклики і прориви
В Україні кейс-метод почав активно розвиватися у 2010-х рр. І Центр Лідерства УКУ та Бізнес-школа УКУ заслужено вважаються одними з піонерів цього підходу у сфері бізнес-освіти та навчання військовослужбовців. У співпраці з Ivey Business School, було не лише перекладено перші англомовні кейси, але й створено власні – ті, що відображали знайомий українцям контекст:
І перелічене – лише невелика складова майбутнього шляху. Шляху, здатного використати непростий досвід вітчизняних протагоністів для навчання наступних поколінь: не лише України, але й цілого світу.
Програма, де кейс стає інструментом трансформації
Кейс-метод довів свою ефективність у найкращих університетах світу. Але справжнє його значення відкривається тоді, коли він змінює не лише спосіб мислення, а й саму людину: її підхід до Лідерства, відповідальності й дії.
Саме такий трансформаційний досвід стане основою дводенної навчальної програми «Лідерство: інтенсив з трансформації управління», що відбудеться 20-21 травня 2025 р. у м. Києві. Це – можливість випробувати силу кейс-методу в дії, разом із тими, хто створював його сучасне обличчя:
Програма об’єднає керівників із бізнесу, державного та громадського секторів, які прагнуть не лише нових знань, а глибшого розуміння себе як Лідерів. Бо рішення, які ми приймаємо, формують не лише стратегії. Вони формують нас самих.
Долучайтесь до тих, хто змінює стиль управління і власний світогляд вже сьогодні! Усі деталі та реєстрація – за посиланням.
Запрошуємо взяти участь в дослідженні лідерських чеснот серед керівників бізнес-сектору.
Якщо Ви належите до СЕО-, ТОП-ланки управління та менеджменту, є власником/власницею бізнесу, працюєте як очільник/ця та керівник/ця компанії, для нас буде дуже цінно дізнатись про Ваш досвід.
Опитування займе менше 10 хвилин та кожен учасник отримає невеличкий бонус від нашого центру.