Безпечна децентралізація бізнесу для лідера та підлеглих.

Централізація стала однією з численних проблем, які спіткали український бізнес за останні кілька років. Так, початково вона не була шкідливою і століттями приносила результати, адже це просто традиційна ієрархічна система ведення бізнесу, яка передбачає прийняття остаточних рішень керівником.

Чому це перестало працювати теж цілком зрозуміло — щоб долати виклики та зростати, важливо довіряти і мати на кого покластись, і це працює як щодо особистості, так і щодо організації.
Насправді, потреба у децентралізації виникає не лише при зіткненні із труднощами, основна причина стагнації бізнесу на одному рівні та його деградації, навіть у відносно стабільні періоди ззовні, — це зосередження керівництва на операційних рішеннях, а не стратегічних та візійних. Виходить, у компанії добре працює С-ланка менеджменту, але немає лідера.


Водночас, багатьом компаніям українського бізнесу довелось прийти до децентралізації несподівано — через пандемію та війну, вони з різних причин втратили керівників буквально або опосередковано: для деяких команд це стало критичним, інші проходять адаптацію до нового керівництва саме зараз, а для багатьох це стане планом дій завтра.

До сьогоднішньої теми готовий не кожен власник або засновник, адже окрім технічних кроків, які ми наведемо, потрібна ще особиста воля і розвинені чесноти лідера за характером, а не статусом. Цей поділ відповідальності багатьом дається складно, хоч і призводить до прогресу та подальшого зростання, та якщо ви усвідомлюєте чому цей процес буде ефективним і готові до змін — запрошуємо читати далі.

 

Перше, з чого потрібно розпочати підготовку до децентралізації — аналіз команди, якій ви готові делегувати прийняття рішень: чи достатньо вони вмотивовані, чи є у них необхідні знання та навички, чи є ті, у кого більше проявлений лідерський потенціал — саме ці люди прийматимуть часткову відповідальність за компанію. За Джоном К. Максвелом, лідер найвищого рівня здатен створити простір для колег поруч, адже в його інтересах — створення умов перманентного зростання, тож потрібно визначити, чи готові ви і ваша команда до того, що ролі зміняться.

Далі потрібно продумати, у якому порядку делегувати задачі — починати варто із завдань, у яких найнижча ціна помилки та найвища швидкість адаптації. Вже на моменті визначення цих доручень, варто пропрацювати ризик-план — краще, якщо ви надасте можливість команді самим вчитись на власних помилках, не перебираючи на себе знову усі рішення.

Відповідно до виявлених результатів, потрібно вибудувати нову систему, вона не повинна бути абсолютно горизонтальною, адже у більшості структур позиція — це відзеркалення рівня знань, досвіду та навиків, тож ваше завдання визначити, у кого є потрібні компетенції, які саме завдання делегувати та коли це зробити.
На жаль, сьогодні, коли ми говоримо про слушний час для змін, це не про ідеальні обставини, де всі процеси налагоджені і можна крок за кроком вносити реформи. На практиці ж український бізнес, хоч і поступово перейшов до довгострокового планування, все ж залишається під щоденними ризиками для життя та діяльності. Рахуючись із цим, ми рекомендуємо починати децентралізацію якнайшвидше, адже потрібно достатньо часу, аби все запрацювало, і команда стабілізувалась у новому форматі роботи.

Дуже важливо і те, яким чином лідер подає ці зміни — екологічний підхід до делегування вимагає абсолютної прозорості у комунікаціях, тому варто відразу зазначити, чому зони відповідальності змінюються та як це позитивно вплине на досягнення цілей як компанії, так і кожного окремого працівника, пояснити, що ви залишаєтесь поруч і готові навчати та підтримувати як лідер, і змалювати точку А та Б як шлях, який команда буде проходити та які результати очікувані.

 

Децентралізація — це процес, до якого краще підійти в умовах відносної стабільності, адже коли вона вимушена, то потребує значно суттєвіших зусиль та призводить до більшої кількості помилок.

Впевнені, що як лідери, ви зацікавлені у добробуті своїх підлеглих та компанії або організації загалом, а якщо бажаєте більш детально пропрацювати цей план та інші інструменти управління — запрошуємо ознайомитись з іншими статтями на нашому сайті.