Блог > Кризове лідерство > Лідерство в часи війни: як вести за собою в умовах невизначеності?
14 Квітня 2025

Лідерство в часи війни: як вести за собою в умовах невизначеності?

4 квітня 2025 р. світ побачив черговий – четвертий за рахунком – епізод «Лідерського подкасту» – авторського проєкту Андрія Рождественського, створеного спільними зусиллями Центру Лідерства УКУ та «Радіо Сковорода». І за вже сталою традицією, розпочався він із запитань від глядачів.

«Як лідеру мотивувати команду під час кризи або в умовах невизначеності?», «Як Ви морально підтримуєте свою команду в складні часи та після обстрілів?», «Які уроки для роботи організації можна винести з сучасних криз?», «Що робити з Лідерством під час війни?»… Цей перелік – далеко не повний, але від того ще більш вражаючий за своїм обсягом – чудово засвідчив одне: перебування у кризі – економічній, політичній, а чи безпековій – стало новою «нормою» українського суспільства. «Нормою», що виснажує, травмує і загрожує самому існуванню людей та організацій. Однак, саме через це й потребує особливої уваги. Настільки, що тематиці «кризового» Лідерства ми присвятимо одразу два епізоди подкасту. І яким виявився перший із них – у нашому сьогоднішньому розборі! Тож приємного Вам читання!

«Кризове» Лідерство: чому досвід України – унікальний?

Це може прозвучати дещо парадоксально, однак, сама поява у 2016 р. Центру Лідерства УКУ як інституції, напряму пов’язана з «кризовим» Лідерством. Науковий світ, як і бізнес, довіряє лише знанням, здобутим у «польових» умовах. І в цьому сенсі, українські реалії, сповнені постійних економічних, суспільно-політичних, а за попередні 12 років – ще й цивілізаційних викликів, стали ідеальною «лабораторією» для кожного, хто професійно займається даною тематикою. Неймовірні за своєю складністю завдання, протистояння одній із найнебезпечніших військових потуг світу і здобутки, що отримуються не «завдяки», а «попри» обставини – це та буденність, у якій зростає вже чергове покоління наших співвітчизників. У кожного з них з’явився власний (часто – авторський) набір інструментів для виживання й розвитку в кризу. І саме збір, систематизація та популяризація найдієвіших підходів і стали тією Місією, якій команда інституції віддана по сьогоднішній день.

Вже у 2017 р., за словами Андрія Рождественського, «народився» один із основних напрямів діяльності Центру Лідерства УКУ – співпраця з військовослужбовцями. Дослідження Лідерства, притаманного структурам, об’єднаним у наш час терміном «Сили Оборони України», стало першим зразком того, як (не) працюють усталені підходи в умовах реальних бойових дій. У той же час, пандемія COVID-19 та повномасштабне вторгнення Росії надали унікальні приклади іншого типу «кризового» Лідерства на місцях: цього разу – у сфері бізнесу.

Постійна комунікація «за гарячими слідами» з представниками військового та цивільного середовищ не лише вилилася у медіапроєкти, на зразок документального фільму «Україна: Іспит з Лідерства». Вона також подарувала представникам Українського Католицького Університету унікальну можливість зазирнути «за лаштунки» управлінських процесів. Переконатися на конкретних прикладах, які загальноприйняті правила Лідерства пройшли перевірку реальністю, а які потребують ревізії. А головне – знайти ті «рецепти», що виявилися особливо значущими в умовах новітніх викликів. Та перед тим, як ми ознайомимося з ними, давайте спільно розглянемо, що про Лідерство в умовах кризи говорить класична наука.

«Золоті» правила Лідерства в часи випробувань

У 2013 р. світ побачила одна з найавторитетніших книг сьогодення, присвячена «кризовому» Лідерству – “Handbook of Research on Crisis Leadership in Organizations” («Дослідницький посібник з «кризового» Лідерства в організаціях»). Його автор Ендрю Дюбрін – американський дослідник Лідерства та викладач Бізнес-коледжу Сондерса й Рочестерського технологічного інституту – зумів вивести декілька універсальних правил управлінської поведінки в умовах кризи.

Якими ж стали рекомендації видатного теоретика?

  • Швидке прийняття рішень. У кризових ситуаціях часто немає часу на тривалі обговорення. Тож лідер має бути готовим ухвалювати рішення оперативно, навіть у ситуації невизначеності, застосовуючи жорстку централізацію процесів, відому також як «стиль вказівного пальця».

«Військові люблять використовувати фразу: «Неправильне рішення [завжди] є кращим за його відсутність». [І причина цьому – у вирішальній ролі] швидкості їхньої імплементації», –

підтверджує висновки вченого ведучий.
  • Комунікація і прозорість. В умовах кризи, важливо підтримувати чітку, регулярну, а головне – чесну комунікацію з усіма зацікавленими сторонами: співробітниками, клієнтами, партнерами та громадськістю.
  • Спокій та емоційна стійкість. Демонстрація лідером спокою, впевненості та стійкості – найкращий засіб зниження паніки в команді та підвищення загальної довіри.
  • Адаптивність і гнучкість. Особливістю кризових ситуацій є швидка зміна обставин, у яких перебуває людина чи компанія. І на цьому фоні, ключовим стає вміння керівника коригувати свої дії та саму стратегію у режимі реального часу.
  • Співпереживання й підтримка команди. В умовах стресу та невизначеності, на чільне місце виходять мотивація і згуртованість команди. А вміння лідера проявляти емпатію і турботу про людей підвищують їх чи не найбільше.

«В багатьох існує помилкова думка, що лідер чи лідерка – це людина, яка не може сумувати, не може плакати, не може виглядати розгубленою. [І хоча в момент прийняття рішень цього справді не варто допускати], проте сучасні люди (особливо – молоде покоління) дуже цінують справжню, непідробну емоційність», –

ділиться власними спостереженнями Андрій Рождественський.

  • Моральна цілісність та етика. Довіра – саме той ресурс, цінність якого особливо відчувається в умовах випробувань. І в її збереженні принципову роль відіграють високі етичні стандарти.
  • Антикризове планування й підготовка. Останній у нашому списку, але точно не за своїм значенням пункт рекомендацій Дюбріна. Розробка сценаріїв потенційних криз і планів реагування на них – це не просто елементи культури готовності в організації. Це, водночас, ознаки дійсно ефективного лідера – людини, готової не лише до реакції на кризу, але й до попередження її руйнівних наслідків.

«[Попри увесь скепсис щодо розробки планів, притаманний сучасним лідерам, важливо усвідомити найважливіше:] сама наявність такого плану [чи стратегічного бачення] вже слугує певного роду заспокійливим для Вашої команди. [А подібне є цінним активом у часи будь-яких випробувань]», –

підсумовує висновки автора наш колега.

Які ж із запропонованих американським науковцем підходів випробували себе в українських реаліях, а що стало сюрпризом для його послідовників? Відповідь на ці запитання – у наступній частині нашої статті.

Лідерство в умовах війни: рецепти української «кухні»

У 2024 р. світ побачила стаття «Хаос VS. Нормальність у часі війни. Роль бізнес-лідерів у створенні нормальності». Написана Софією Опацькою – проректоркою зі стратегічного розвитку УКУ та деканом-засновницею й Головою Наглядової ради Бізнес-школи УКУ, на основі спільного дослідження з представниками Університету Орхусу (Данія) – вона стала свого роду ревізією підходів Ендрю Дюбріна та його послідовників у реаліях повномасштабної війни. І саме до цієї праці звертається виконавчий директор Центру Лідерства УКУ у другій половині своєї оповіді.

То якими ж виявилися знахідки наших колег?

  • Значущість особистого прикладу. Відсутність подвійних стандартів чи приводів для недовіри з боку лідера, його чи її готовність бути єдиним цілим із власною командою, зрештою, те, що іменується Цілісністю в Характері – це речі, які є надважливими для успішного подолання спільних загроз. І повністю співзвучні з висловленими вище рекомендаціями.
  • Прозорість рішень та комунікації. Ще один спільний з працею Дюбріна пункт, який продемонстрував свою дієвість в умовах пандемії та російсько-української війни.

«Дюбрін, в основному, говорить про те, що комунікації має бути багато. Наші ж колеги додають, що вона повинна ще й бути прозорою, а всі рішення – зрозумілими людям. [Реалії війни продемонстрували, що завжди існує] велика спокуса приховати якесь непопулярне рішення [чи прикрасити реальність]. Та повірте: рано чи пізно правда десь випливе. [І наслідки такого приховування стануть катастрофічними]», –

попереджає своїх слухачів науковець.

  • Надання сенсу випробуванням. Нетиповою знахідкою, у порівнянні з «класичним» баченням «кризового» Лідерства, став висновок наших колег про необхідність переосмислення тих подій, що відбуваються довкола. Втім, не варто вважати її чимось абсолютно новим. Скажімо, згаданий у контексті випуску про «вигорання» Віктор Франкл вибудував цілу систему психотерапії, що ґрунтувалася на досвіді колишніх в’язнів концтаборів, яка виявилась цілком суголосною з цією порадою.

«[У цьому випадку мова йде] не тільки про створення сенсів у ролі візіонера. А про надання сенсів тим (часто – жахливим) речам, які відбуваються [просто зараз]. Хочу розповісти про себе. Я не відчуваю жодного натхнення від війни. […] Проте, я намагаюся собі пояснити, чому [вона] відбувається зараз. Чому ми платимо таку ціну за боротьбу на сьогоднішній день. На мою вкрай суб’єктивну думку, ми зараз здобуваємо справжню, а не номінальну Незалежність. А історія великих країн засвідчує, що вона завжди вимагає платити подібну ціну. [І це допомагає проходити труднощі більш усвідомлено]…», –

поділився власним прикладом Андрій Рождественський.

  • (Де)централізуйте управління процесами. Ключовою відмінністю рекомендацій Софії Опацької та її колег, у порівнянні з Ендрю Дюбріном, стала критика ідеї про обов’язкову централізацію процесів. Досвід пандемії та повномасштабного етапу російсько-української війни продемонстрував: одноосібне управління не було єдиним шляхом успішного подолання викликів. Чимало команд показали власну стійкість саме завдяки зворотнім процесам – делегуванню повноважень на місцях.

Подібний парадокс, за словами виконавчого директора Центру Лідерства УКУ, пов’язаний із різними управлінськими традиціями тих або інших компаній. Структури, що були вишколені чіткою ієрархією, або ж ті, де контрольована ініціатива членів команди була нормою задовго до кризи, однаково успішно впоралися з безпековими викликами. Принциповою залишалася лише готовність самих співробітників до нового рівня відповідальності.

«[Якщо Ви бажаєте бути готовими до успішного подолання кризи, підготуйтесь заздалегідь]. Прийміть рішення, як Ви будете чинити. Якщо централізуватися – просто робіть це правильно. Якщо ж децентралізуватися – підготуйте людей до [потенційного] делегування повноважень ще до входження в кризу. Бо якщо до цього Ви управляли виключно через «вказівний палець», то різка зміна поведінки [ризикує бути сприйнятою] як прояв слабкості й хаосу. А це призведе до справді трагічних наслідків», –

пояснює ведучий.

Про секрети ситуативного Лідерства

Тематика «кризового» Лідерства була б неповною без ще однієї складової – усвідомлення того, якими ж є «інструменти» сучасного управлінця, у залежності від контексту. Вкрай показовою у цьому сенсі є Модель «кризового» Лідерства від Кіта Грінта – почесного професора Ворицького університету (Велика Британія), вперше описана ним у 2005 р.

Вона вказує на існування одразу трьох типів ситуацій:

  • Критичних – передбачають застосування лідерами «стилю вказівного пальця».
  • Помірних – рекомендується застосовувати класичний менеджмент.
  • Складних – пов’язаних із абсолютно новим рівнем викликів, де Лідерство, спрямоване на роботу в команді, є найкращим рішенням.

Розглянути ж детальніше, як ці стилі «кризового» Лідерства співвідносяться зі збільшенням невизначеності та вимогами до співпраці, можна на адаптованому нами графіку нижче:

Зображення, що містить текст, знімок екрана, Шрифт, дизайн

Вміст, створений ШІ, може бути неправильним.

«[Нарешті], що робити, якщо у Вас складні ситуації накладаються на критичні? Наприклад, на полі бою, у зв’язку з використанням новітніх технологій? Тут вкрай важливою стає децентралізація управління. [Коли за собою Ви залишаєте] управління широкою «картинкою», а вже на місцях приймають рішення [відповідні] люди», –

підсумовує сказане наш колега.

«Парадокс Стокдейла» і його значення для українців

Будь-який тривалий проєкт передбачає формування певних традицій. Існують вони й у «Лідерського подкасту». Зокрема, у формі запитань від аудиторії, що дозволяють не лише визначити тематику цілих випусків, але й підсумувати кожен із них.

Четвертий епізод не став виключенням у цьому сенсі. Втім, запитання від Софії Петраш, радше, надихнуло Андрія Рождественського на підняття вкрай важливого питання у контексті «кризового» Лідерства. І назва йому – «парадокс Стокдейла». Джеймс Бонд Стокдейл – віце-адмірал ВМС США, котрий став одним із найвідоміших військовополонених часів В’єтнамської війни. Перебуваючи впродовж 1965-1973 рр. у сумнозвісному концтаборі «Ханой Хілтон», він не лише вижив, але й зумів очолити сили спротиву серед в’язнів.

Спілкуючись із ним, дослідник Джим Коллінз виявив те, що, з його легкої руки, увійшло у термінологію Лідерства як «парадокс Стокдейла» або ж «управління оптимізмом» у часи випробувань.

Досвід американського офіцера продемонстрував: надмірний оптимізм, як і песимізм, фактично завжди призводив до смерті своїх носіїв. «Магічне мислення» виявилось у цьому сенсі не менш небезпечним, аніж депресія. А єдиним способом вберегти себе від зневіри та смерті виявилося вміння поєднувати віру у власну перемогу (яку, за словами віце-адмірала, «недопустимо» втрачати) із дисципліною протистояти найжорстокішим фактам актуальної реальності.

«[Тож я хотів би використати цей приклад для того, аби донести до українців вкрай важливу думку, в умовах війни на виживання:] не можна давати своїй команді впадати як у песимізм, так і в «рожевоокулярний» оптимізм. Як правило, більшість людей на інтуїтивному рівні розуміють, що песимізм вбиває. Та повірте, нічим не обґрунтований оптимізм є не меншою небезпекою. Він буквально «з’їдає» нашу енергію. І, виснажуючи, вбиває у критичних ситуаціях. [І саме це варто пам’ятати кожному з нас, міркуючи про постійні обіцянки швидкого завершення війни]», –

завершив випуск Андрій Рождественський.

Фінальні думки

Тож якими є підсумки четвертого епізоду «Лідерського подкасту»? Згідно з висновками нашого колеги, існує одразу декілька «рецептів» щодо «кризового» Лідерства, які, з різним успіхом, можна застосовувати в умовах викликів сьогодення. Втім, найдієвіші з них – як то рекомендації від Ендрю Дюбріна чи Софії Опацької з колегами з Університету Орхусу – багато в чому мають спільні підходи: продуману й часту комунікацію, Лідерство прикладом і людиноцентричність.

Вирізняються лише погляди на стиль управління, адже реалії російсько-української війни продемонстрували: «стиль вказівного пальця» не є єдиноправильним. Якщо рівень довіри та кваліфікації команди високий, то децентралізація процесів стає не менш рятівним виходом. І останній висновок цілком відповідає стилю Лідера за Моделлю Кіта Грінта.

Зрештою, будь-яка криза – це ще й справжній іспит нашої моральної стійкості. І якщо Ви сумніваєтесь у тому, як діяти у тих чи інших ситуаціях – нехай приклади Джеймса Бонда Стокдейла чи Віктора Франкля стануть для Вас прикладами успішного протистояння викликам сучасного життя! І ми зичимо Вам успіху на цьому традиційно нелегкому, але вкрай відповідальному шляху!

https://app.workout.net.au/en/ LVONLINE KURIR88 mahjong rakyattoto GARUDA404 slot toto dewahoki situs toto langit77 slot gacor slot gacor patriot88 kaisarlangit77 slot resmi mikro4d slot macau Slot toto Slot 77 Slot Gacor Slot Gacor patriot88 slot gacor patriot88 patriot88 patriot88 patriot88 patriot88 patriot88 slot gacor slot gacor slot gacor slot gacor slot gacor