Думайте та дійте масштабно – ви є обмежені лише вашою уявою!
Люди продовжують жити паралельно із існуванням COVID-19. Окрім пандемії, людство також стоїть й перед іншими, давнішими викликами – це зміни, спричинені повсюдною інтеграцією технологій, це моральна девіація та збіжність і перетин людини і машини. Яким/ою має бути лідер/ка 21-го століття, щоб побороти ці виклики та сприяти процвітанню людства? Ентоні Ховард (Anthony Howard), автор книги «Гуманізуймося. Чому лідерство, орієнтоване на людину – це ключ до 21 століття» (англ. «Humanise. Why human-centered leadership is the key to 21st century», вважає, що такий/а лідер/ка має має фокусуватися на людину. Це є секретний ключ успіху.
Ентоні Ховард є запрошеним спікером у Бізнес-школі м. Сідней та Університеті Нотр-дам Австралія (The University of Notre Dame Australia). Багато часу він провів спілкуючись з людьми, які змінювали і впливали на хід історії, беручи від них інсайти для лідерів найвищих рівнів чи то організацій, спільнот, країн, чи суспільства загалом. Ми б хотіли, щоб його думки, поради та уроки принесли користь і вам, нашій дорогій аудиторії.
Про технології, моральну девіацію, збіжність і перетин людини і машини
Технології все більше і глибше проникають у кожний аспект людського життя. Ми спостерігаємо і захоплюємось тим, як машини «стають людьми». Це впливає на лідерів – від них очікують обізнаності у технологічних трендах, навичок роботи з технологіями. Ми не усвідомлюємо, яка за цим стоїть загроза – люди «стають машинами», які запрограмовані діяти у визначені способи, а не як вільнодумці. Наша здатність робити вибір, наші моральні спроможності конкурують із нашими технічними здатностями.
Ми є розділеними, але водночас з’єднаними. Попри відмінності у політичних поглядах, нашій діяльності, інтересах, спільнотах, фізичному проживанню, ми є більше ніж ніколи пов’язаними надзвичайно складними відносинами. Наприклад, борючись за дотримання демократичних принципів в Україні, ви, найімовірніше, маєте відносини з людьми із країнами, які є взірцем демократії.
Ми є перенавантаженими, але не підготовленими. Ми володіємо доступом до найрізноманітнішої інформації про будь-що і ці обсяги важко порівняти із тим, що було 20 років тому. Водночас, як ми готуємось до майбутнього? Як ви розвиваєте свою гуманність у діджитал-епоху? Як ви розставляєте крапки у інформації, яка часто є контраверсійною? Як ви знаходите час на навчання та рефлекцію, коли обсяги інформації перевищують час, даний вам упродовж дня?
Ми доступні 24/7 і ніколи «не вимикаємось». Нам важко виділити час на якісний процес мислення. І таким чином ми втрачаємо можливість пізнати себе і стати найкращою версією себе.
Машини розробляють та удосконалюють, щоб приймати раціональні, ефективні рішення. Люди поглинають технології, щоб бути ефективними. Машини стають людьми, люди – машинами. Що із цим робити?
Великою проблемою є також те, що ми продовжуємо інвестувати в розвиток технологій, при тім не інвестуємо у розвиток моральних здатностей людини. Вихід полягає не в тому, щоб сповільнити чи зупинити розвиток технологій, а у тому, щоб пришвидшити розвиток людини, її здатність приймати моральні рішення.
Вихід є! Це – лідерство, орієнтоване на людину.
Назва вашої посади, ваш титул не роблять вас лідером. Лідерство йде від серця, від вашої природи. Тому, щоб стати лідером/кою для інших, ви маєте стати лідером/кою для себе. Розвиньте у собі лідерство, орієнтоване на людину. Зробіть свій внесок у вирішення глобальних викликів та трансформуйте світ.
ОСНОВИ ЛІДЕРСТВА, ОРІЄНТОВАНОГО НА ЛЮДИНУ
«Де є нові Мандели? – Ви дивитесь на нього щодня у дзеркалі»
Мапа вашого життя
Це уявна подорож із точки А у точку Б – Де ви є зараз? Де ви прямуєте? Мандруючи, ви повинні також визначити, ким ви плануєте бути на шляху до точки Б та що ви будете робити, щоб дістатись до точки Б.
На думку Ентоні Ховарда, ми стаємо людьми, будучи у відносинах з іншими людьми. Відтак, ми стаємо лідерами будучи у відносинах з іншими. Автор виділяє 4 ключових види відносин:
Ще у давнину Арістотель сказав: «Пізнання себе – це початок усієї мудрості». Ви маєте стати найкращою версією себе. Найкращою не у контексті продуктивності. Ви знаєте, що означає «найкращий/а я». Вчіться від інших, але не порівнюйте їх із собою. Розкрийте свій потенціал, станьте лідером/кою. А далі плекайте інші відносини.
Де ви є зараз?
Автор виділяє 2 аспекти щодо лідерства:
Характер впливає на ваші дії, а ваші дії формують характер.
Характер дає вам «тверду основу» і силу, щоб пережити шторми у вашому житті. Характер є фундаментом до лідерства, орієнтованого на людину.
Що ви робите як лідер/ка?
Щоб бути здатним до переходу від точки А до точки Б, з місця «ким ви є зараз» до «ким ви можете стати», потрібно взяти на себе зобов’язання до пошуку Краси, Доброти та Правди. Краса – це усе, що є автентично і природно привабливим. Доброта – це те, що сприяє процвітанню людини. Правда – це ж відповідність розуму реальності. Ви знайдете ваше призначення, якщо ви залишитесь відкритими до їх пошуку [Краси, Доброти та Правди].
Ким ви є, будучи лідером/ою?
Чесноти – це добрі звички, набуті впродовж повторюваної практики. Вони є фундаментом нашого характеру. У книзі наведено 5 чеснот для ефективного лідерства.
Смиренність – лідерська чеснота
Смиренність розпочинається з прийняття себе, того, ким ви є, визнання ваших сильних та слабких якостей. Смиренність уможливлює навчання. Це вона є ключовою у сприйнятті зворотного зв’язку, особливо негативного. Ваша основна відповідальність як лідера/ки – створити середовище, у якому будуть процвітати люди. Смиренність сприяє тому, що люди за вами йдуть. Смиренність дозволяє вам служити, аніж володарювати.
Практичне критичне судження
Критичне судження – це королева усіх чеснот. Вона допомагає інтегрувати усі чесноти таким чином, що ви знаєте, як правильно діяти у тій чи іншій ситуації. Щоб оволодіти нею, читайте поміж дисциплінами, читайте біографії тих, хто змінив історію, і вчіться тому, як вони думали і діяли. Зустрічайтеся та спілкуйтеся з людьми, які володіють критичним судженням. Регулярно виділяйте час на рефлексію ваших дій.
Хоробрість
Це не відсутність страху, а перемога над ним. Хоробрість породжується відчуттям правди і справедливості та балансується критичним судженням і самоконтролем. Ця чеснота активується як моральна чутливість до чогось неприйнятного. Лідерство, орієнтоване на людину, є хоробрим.
Справедливість
Бути справедливим означає давати іншим те, що по праву є їхнім. Це друга за важливістю (після смиренності) чеснота. Адже вона – про те, як ви ставитеся до інших, як ви постійно намагаєтеся поставити себе на місце інших. Справедливість – це про людину на першому місці.
Самоконтроль (або зваженість)
Це чеснота, яка допомагає вам протистояти самопотуранню і яка пом’якшує ваше бажання насолоди. Самоконтроль – це чеснота «порахуй до десяти», вона дозволяє контролювати вашу відповідь до насолоди чи болю. Це чеснота про те, як ви ставитесь до самого/самої себе.
Що ви будете робити, щоб дістатись до точки Б?
Закріплюючи вашу ціль на процвітання людей і добре прожите життя, ви робите крок вперед до прийняття моральних виборів. Моральний вибір – це не вибір між тим, що добре, а що погано, це вибір робити те, що допоможе вам стати найкращою версією себе.
Дуже часто трапляється так, що ми приймаємо неправильні рішення, базуючись лише на тому, що ми бачимо і чуємо. Прийняті нами рішення мають бути перевірені у спосіб, який дозволяє вам довести їхню правильність. Отже, це означає, що ви потребуєте процес мислення. У нагоді буде використання моделі, розробленої Бернардом Лоренганом, канадським філософом і богословом.
Визначні лідери усвідомлюють межі їхнього знання, залишаються відкритими до різноманітних думок і поглядів і співпрацюють з іншими, щоб отримати глибше розуміння речей.
Підтримка вашого морального компасу
Лідери, орієнтовані на людей, зберігають свій моральний компас у найкращому можливому стані. Вони:
Щоранку такі лідери запитують себе: «хто виходить у світ сьогодні?» або ж «з ким люди матимуть справу сьогодні, якщо зустрінуться зі мною?»
Такі лідери запитують себе: «чи це місце, з якого я можу змінити світ?», «чи я стою на твердій основі», «де я маю зміцнити cвою опору?»
Це найдієвіша практика для швидкого прогресу на шляху до людського процвітання. лідери запитують себе: «як у мене вийшло сьогодні?». Ваша свідомість лагідно та тихо нагадає вам про ті моменти, де ви впорались добре, а де ви могли б злегка змінити хід.
ЛІДЕРСТВО, ОРІЄНТОВАНЕ НА ЛЮДИНУ, У КОНТЕКСТІ ОРГАНІЗАЦІЇ
Подібно до того, як життєва мета задає напрям для людини, таку ж роль відіграє визначена мета для організації – вона задає напрям. Чи можете ви навести успішні приклади багатьох компаній, у яких головною метою було отримання максимальних прибутків? Подумаймо про такі компанії, як Alibaba, Apple, Google, SpaceX, Tesla, Walmart, Nike. Про що говорять їхні місії? Так, в їхній основі – задоволення потреб людей. Так, ці компанії ставлять людей на перше місце. І вони досягають успіху. Так, у цих компаніях лідерство, орієнтоване на людей.
Лідери «володіють» місіями компаній, які очолюють. Лідери є рольовими моделями для наслідування. Лідери повинні жити цими місіями та наповнювати сенсом щоденну роботу працівників. Лідери, які працюють у організаціях, де співпадають їхні цінності, принципи і мета, і які намагаються задовольнити потреби людей, є тими, хто трансформує цей світ на краще.
Запрошуємо взяти участь в дослідженні лідерських чеснот серед керівників бізнес-сектору.
Якщо Ви належите до СЕО-, ТОП-ланки управління та менеджменту, є власником/власницею бізнесу, працюєте як очільник/ця та керівник/ця компанії, для нас буде дуже цінно дізнатись про Ваш досвід.
Опитування займе менше 10 хвилин та кожен учасник отримає невеличкий бонус від нашого центру.