Блог > Характер лідера > Психологічна безпека та вирішальна роль у розвитку лідерства
22 Грудня 2024

Психологічна безпека та вирішальна роль у розвитку лідерства

Уривок перекладено з англійської. Оригінал McKinsey&Company.

Хоча переваги психологічної безпеки загальновизнані, нове дослідження пропонує лідерам за допомогою розвитку певних навичок створити безпечніші та ефективніші умови праці.

Коли працівники почуваються комфортно в таких ситуаціях, коли потрібно попросити про допомогу, поділитися пропозиціями у неформальному середовищі чи поламати стереотипи без страху перед негативними соціальними наслідками, організації з більшою вірогідністю зможуть впроваджувати інновації, використовувати переваги різноманітності та добре пристосуватися до змін – усі ці потенційні можливості, що стали важливішими під час кризи, спричиненої пандемією COVID-19. Тим не менше, дослідження компанії McKinsey Global, проведене під час пандемії, підтверджує, що лише невелика кількість бізнес-лідерів демонструє позитивну поведінку, яка може створити цей клімат під назвою «психологічна безпека» серед своїх працівників.

Згідно з численними дослідженнями, психологічна безпека є попередником адаптивної, інноваційної діяльності, котра є необхідною у сучасному, швидкозмінному середовищі на індивідуальному, груповому та організаційному рівнях. Наприклад, успішне створення «мережі команд» – швидкісної організаційної структури, яка надає командам змогу швидко вирішувати проблеми, працюючи поза бюрократичними або заблокованими структурами – вимагає високого рівня психологічної безпеки.

Рецепт лідерства, яке забезпечує психологічну безпеку

Лідери можуть створювати високий рівень психологічної безпеки, забезпечуючи правильний клімат, спосіб мислення та поведінку у своїх командах. Наш досвід показує, що ті, хто це робить, найкраще виступають каталізаторами, даючи більше прав та можливостей іншим лідерам у своїй команді (навіть тим, у кого нема офіційних повноважень), допомагаючи виховувати психологічну безпеку за допомогою рольового моделювання та укріплюючи ту поведінку, яку вони очікують від усієї команди.

Наше дослідження показало, що позивний клімат у команді, а саме такий, у якому члени команди цінують здобутки один одного, дбають про благополуччя кожного та роблять свій внесок у всю роботу команди – це найважливіший фактор психологічної безпеки команди. Саме лідери задають тон усьому клімату в команді своїми діями та найбільше впливають на психологічну безпеку. Більше того, створення позитивного клімату у колективі може принести додаткові дивіденди у період нестабільності. Наше дослідження довело, що позитивний клімат має сильніший вплив на психологічну безпеку у тих командах, котрі пережили сильніші зміни працюючи дистанційно, ніж ті, що пережили незначні зміни під час пандемії COVID 19. Однак, лише 43% усіх респондентів зазначили, що клімат у їхніх командах є позитивним.

Під час пандемії ми помітили різкий перехід від традиційного «наказуй та контролюй» лідерського стилю, відомого як авторитарне лідерство. Він є одним з чотирьох стилів поведінки керівників, який ми досліджували , щоб зрозуміти котрий саме сприяє утворенню позитивного клімату у команді та психологічній безпеці. Опитування виявило, що авторитарна поведінка керівників завдає негативного впливу на психологічну безпеку, тоді як поведінка консультативного та підтримуючого керівництва сприяє психологічній безпеці.

Результати також свідчать про те, що лідери можуть ще більше посилити рівень психологічної безпеки шляхом забезпечення позитивної атмосфери у колективі. (рис. 1). Як консультативний, так і підтримуючий стилі лідерства допомагають створити позитивний клімат у команді, хоча в різній мірі та через різні типи поведінки.

Лідери можуть збільшити рівень психологічної безпеки серед членів команди, демонструючи конкретні типи поведінки.

Рис. 1. Взаємозв’язок між поведінкою лідера та наслідками (стандартизовані коефіцієнти регресії)

Позитивний клімат у команді є найважливішим компонентом психологічної безпеки та, найімовірніше, він виникає, коли керівники демонструють підтримуючу та консультативну поведінку, а потім починають кидати виклики своїм командам.

За допомогою консультативного стилю лідерства, котрий має прямий та непрямий вплив на психологічну безпеку, керівники консультують своїх підлеглих, знайомляться з пропозиціями та враховують думки підлеглих щодо важливих питань. Підтримуючий стиль лідерства має непрямий, але вагомий вплив на психологічну безпеку, так як він допомагає створити позитивний клімат у команді; заохочує лідерів демонструвати турботу та підтримку членам команди не лише тому, що вони працівники, але й тому, що вони важливі як особистості. Така поведінка заохочує працівників підтримувати один одного.

Ще один набір моделей поведінки лідера може інколи посилити психологічну безпеку, але лише тоді, коли вже присутній позитивний клімат у команді. Цей набір відомий як «стимулююче лідерство». Він спонукає працівників робити більше, ніж вони самі від себе очікують. Стимулюючий лідер просить своїх підлеглих ще раз переглянути свої професійні припущення та можливі способи виконання завдання для того, щоб перевершити їх очікування та реалізувати їхній потенціал. Стимулююче лідерство раніше було пов’язане з тими працівниками, котрі проявляли креативність, відчували в собі силу вносити зміни, були пов’язані з роботою та прагнули навчатися та вдосконалюватися. Але, результати дослідження показують, що найвищий рівень психологічної безпеки виникає тоді, коли керівник створює позитивний клімат у команді часто виконуючи дії, що підтримують та консультують працівників, а тоді вже стимулює їх. За відсутності позитивного клімату, стимулююча поведінка не має суттєвого ефекту.

Важливість розвитку лідерів на всіх рівнях

Висновки нашого дослідження показують, що інвестування в розвиток лідерських якостей керівників організації, на всіх керівних посадах, є ефективним методом культивації тих лідерських якостей, які підвищують психологічну безпеку. Працівники, котрі відзначили, що їхні організації роблять значні інвестиції у підвищення кваліфікації керівників, також частіше зауважували, що їхні командні керівники (англ. team leaders) часто демонструють підтримуючі, консультативні та стимулюючі лідерські якості. Вони також на 64% частіше оцінюють топ-менеджерів як більш всесторонніх. Однак, результати дослідження також показують, що ефективність цих програм залежить від навичок, якими вони володіють.

Передбачаючи майбутнє

Враховуючи прискорення темпів змін та нестабільності, а також потребу у креативних, адаптивних реакціях на усіх рівнях в колективі, психологічна безпека є важливішою, ніж будь-коли досі. Організації, котрі розвивають лідерські навички та позитивний робочий клімат, що, в свою чергу, допомагає досягти психологічної безпеки, можуть отримати багато переваг, від ефективніших інновацій, експериментів та спритності до покращення загального стану та ефективності усієї організації.

Уже немає часу, щоб його марнувати. Потрібно створювати, інвестувати та розвивати лідерство в таких масштабах, щоб допомогти зміцненню психологічної безпеки. Організації можуть почати робити це наступним чином:

  • Вийти за межі разових навчальних програм та розгорнути масштабну систему розвитку лідерських якостей.
  • Інвестувати в такий процес розвитку лідерських навичок та якостей, який є емоційним, сенсорним та створює моменти «Еврики».
  • Побудувати такі механізми, де розвиток буде частиною щоденної діяльності лідера.