Блог > Характер лідера > Стійкість в освіті та бізнесі під час війни
08 Вересня 2024

Стійкість в освіті та бізнесі під час війни

«Українці — смілива нація. Вже зараз ми бачимо, як страх звичайних людей трансформується в силу та спонукає їх до дій», — ця цитата Юлії Стефанюк, керівниці програми World Central Kitchen дуже добре описує глибину стійкості українців.

В УКУ ми намагаємось різні досвіди організацій та інституцій в Україні фіксувати і поширювати в академічному просторі. Таким є кейс про досвід самої спільноти Бізнес-школи УКУ, який Софія Опацька з Яркою Бойчук (викладачі Центру Лідерства УКУ) описали та опублікували в International Institute for Ethics and Contemporary Issues. Те, що пережили ми як інституція з лютого по вересень 2022, ті виклики, які нас спіткали, ті трансформації, які відбулись внутрішньо і зовнішньо. Кожен з нас: і викладачі, і команда, і студенти, і партнери, і випускники. З цього досвіду потрібно робити висновки і вчитись, зокрема нам самим як організації. Вчитись стійкості, вчитись ризик-менеджменту, вчитись резильєнтності і в бізнесі, і в освіті.

Методологія стійкості — це 4 елементи (Posey, B. Organization resilience):

  1. Forsight — Передбачення проблеми.
  2. Insight — Розуміння ситуації та відповідна реакція.
  3. Oversight — Нагляд та оцінка дій, які було зроблено.
  4. Hindsight — Переосмислення досвіду.

Ще до початку повномасштабного вторгнення кожна друга компанія в нашій спільноті мала плани на випадок надзвичайних ситуацій. Як вони оцінили ці плани через пів року?

Частина респондентів зауважили, що яким би хорошим не був план, психологічно неможливо справді підготуватися до такого, як війна. Деякі топменеджери навіть вважають, що їхнє мислення в лютому 2022 року було наївним і не відповідало реальності.

Чи був план у нас? У той час ми продовжували заплановані освітні програми, проте почали додавати послуги, здебільшого безкоштовні, щоб бути корисними для бізнес-спільноти та надавати підтримку перед невідомістю.

У 2022 році, під час війни, я вирішила вступити на магістерську програму в Бізнес-школі УКУ. Усі мої сумніви щодо того, чи це вдалий час, розвіялися після серії вебінарів «Реальність без ілюзій». Вебінар на тему «Кризове лідерство та стійкість» з Андрієм Рождественським особливо запам’ятався. Тоді я зрозуміла, що зараз нам потрібні сильні лідери, які знають, як навчатися в будь-яких умовах, і компанії, міста та Україна також будуть залежати від них у майбутньому,

Аліна Маркіна, старший партнер по роботі з людьми в Intellias.

Незалежно від того, чи готувався бізнес та освіта до війни, чи ні, — усім довелось зустрітись з цим безпосередньо. Від того, якою буде інтерпретація та реакція на цю кризу, залежало в той момент усе. Тоді щонайменше 75% власників бізнесу з нашого дослідження поставили у пріоритет в лютому 2022 турботу про персонал та їхні родини.

💬 «Ми будували плани на один день».

Що у цей період відбувалось в університеті?

Багато студентів мешкали в кампусі, проте їхні сімʼї були по всій країні, тож треба було подбати про те, щоб і вони могли знайти безпеку в УКУ.

Випускники БШ УКУ започаткували понад 60 волонтерських ініціатив, тому команда Бізнес-школи взяла на себе комунікацію між ними, щоб люди могли допомагати один одному.

Протягом того періоду нам також підставили плече і закордонні партнери: 14 викладачів та експертів з США, Канади та Європи безкоштовно викладали та брали участь в освітніх заходах для підтримки нашої спільноти.

Влітку 2022 року багато компаній почали переглядати свої стратегії та оцінювати, чи вони все ще актуальні для поточного бізнес-середовища. Вторгнення різко змінило контекст.

Поступово ми почали повертатися до певного довгострокового мислення та бачення. Тепер ми повністю повернулися до нашого стратегічного плану



респондент дослідження, власник компанії з заходу України
Business crisis management in wartime: Insights from Ukraine Sophia Opatska, Winni Johansen, Adam Gordon
https://doi.org/10.1111/1468-5973.12513

Український Католицький Університет, а також Бізнес-Школа УКУ теж змінили свою стратегію. Шлях до перемоги, відродження та повоєнна трансформація України буде складним і тривалим процесом.

○ Будь-яке післявоєнне відновлення країни залежить від її здатності утримувати, залучати та формувати людський капітал.

○ Будь-який сталий соціальний, політичний та економічний розвиток нації залежить від кваліфікованої та добре освіченої робочої сили.

○ Будь-яка модернізація і розвиток суспільства залежить від його здатності готувати фахівців у своїх вищих навчальних закладах.

Разом з тим немає серйозних суперечностей з ключовими гаслами Університету. Ми вже давно є «Університет, який служить».

Ми хочемо, щоб наші студенти не тільки ставали кращими професіоналами, але й зростали як люди, які живуть у громаді, які поважають людську гідність і вірять у нашу країну. Це гасло зараз має більший сенс в Україні, тому що кожен українець служить.

Ми більше довіряємо людям. І в компанії це така довіра, яка будується на конкретних справах, на певному розумінні взаємної співдії, а не на внутрішніх документах чи на якихось формалізованих структурах чи прописаних процедурах.

Фокус уваги УКУ та бізнес-школи в період лютого-вересня 2022:

  • навчальний процес: залучення всіх студентів та викладачів, забезпечення офлайн та онлайн навчання;
  • гуманітарна допомога: було зібрано 4,4 млн доларів для гуманітарної допомоги, зокрема медичного спрямування;
  • робота над майбутнім України: можливі плани швидкого та довгострокового відновлення з урахуванням людиноцентричності.

Ми намагаємось стати більш гнучкими та розглядати ті можливості, які б ігнорували в минулому. Нам просто потрібно розширити межі свого мислення.

Бізнес-школа УКУ після перших 10 місяців роботи у воєнний час тоді зробила такі висновки:

💬 Прийняти рішення, навіть якщо воно не ідеальне, важливіше, ніж не прийняти його.

💬 Наші рішення, дії та результати, як ніколи раніше, залежать від контексту кожного дня.

💬 Недостатньо, щоб наш навчальний заклад був стійким і гнучким, — ми також повинні донести це до наших студентів, клієнтів та інших зацікавлених сторін.

💬 Основний настрій, який ми маємо передати нашим студентам і клієнтам, полягає не в тому, що ми в усьому ідеальні, а в тому, що ми хочемо, щоб вони разом з нами ставали кращими в ці важкі для нашої країни часи.

💬 Ми повинні мати особистий підхід в усіх наших практиках, використовувати глобальні можливості, які зараз з’являються для наших студентів або викладачів.

💬 Ми маємо заохочувати дослідження різних аспектів бізнесу, менеджменту та підприємництва в Україні, а результати та висновки розміщувати на міжнародних платформах знань.

💬 Спостереження за тенденціями та проактивне мислення — це дві звички, які компанії хотіли б краще розвинути серед своїх співробітників.

Ми також проаналізували те, що було напрацьовано організаціями до війни і особливо допомогло їм вижити та подолати найкритичніші кризові виклики в перші місяці:

◀︎ Побудова довіри та підтримання постійного контакту з вашими клієнтами в нормальних умовах дозволяє підтримувати відносини навіть у воєнний час.

◀︎ Активна участь у бізнес-спільнотах у мирний час забезпечила підприємствам швидкий зв’язок та підтримку, як у порятунку працівників та їхніх сімей із зон бойових дій, так і в евакуації складів чи обладнання в безпечніші райони.

◀︎ Особисте лідерство та злагоджена команда, де панує довіра — це запорука ефективності у воєнний час, коли швидкість прийняття рішень та дій рятує життя.

Використані джерела:

https://www.techtarget.com/searchdisasterrecovery/definition/organization-resilience.

https://doi.org/10.1111/1468-5973.12513