Роль лідера у формуванні стратегії

Кому потрібні стратегії розвитку, коли довкола лише виклики та випробування кризою?

Здавалось, що український бізнес від початку повномасштабного вторгнення завмер, сповнений жаху, а потім почав діяти так активно та всебічно. Перші кроки були хаотичними — усі хапались за кожну нагоду «вижити» як компанія та буквально подбати про безпеку команди, передусім. Сьогодні, майже за 2 роки від початку, ми відчуваємо, що позаду і кризове управління методом «вказівного пальця», позаду і паніка, і спонтанні кроки та рвучкі рішення — ми справді адаптувались.

Те, яким є запит українського підприємництва сьогодні, чітко демонструє наскільки ми віримо у перемогу, адже для усіх тепер актуальна стратегія. То як це працює і хто управляє змінами?

Зазвичай, запит на стратегію виникає першочергово у лідера, який помічає точки зростання та розуміє, що діючі інструменти або рішення вже не працюють. Часто ця ідея виникає і через спостереженням за мотивацією команди — коли ріст вповільнюється і пошуки вдосконалення припиняються, поступово виникає певна стагнація. Буває і навпаки, коли бізнес потребує змін через масштабування — долучаються нові люди, змінюються можливості, виникає простір для нових ідей, які потрібно опрацювати та реалізувати. Ринок змінюється перманентно і ці трансформації потребують реакції від кожного бізнесу. Тоді керівник приймає рішення про проведення стратегічної сесії.

Яку роль він відіграє у цьому процесі?

Є 3 варіанти модерації стратегічної сесії (про те, як її ефективно провести, ви можете дізнатись на програмі Центру Лідерства «Управління в часи тектонічних змін»):

  1. Керівник компанії виступає модератором — це працює, якщо керівних готовий ставити запитання, а не давати відповіді. У такій сфері важливо стимулювати виникнення ідей у команді та давати їм простір опрацювати це.
  2. Хтось з топ-менеджменту бере цю роль на себе або ділить з колегами за блоками — у такій ситуації лідер стає частиною команди та бере активну участь у дискусіях та брейнштормах.
  3. Запрошений компанією модератор — це тренд в управлінні, адже зараз усі розуміють, наскільки важливо обмінюватись думками, отримувати погляд збоку, створювати рішення на перетині сфер.

Модерування стратегічної сесії — це лише елемент серед усього, що є у зоні відповідальності лідера. Якщо розкривати це питання із ракурсу стратегічного менеджменту, то ось які ще завдання потрібно вирішити:

  1. Сприятливе середовище змін — цей фактор ми вже розкривали у статті про спіральну динаміку, йдеться про те, що саме від лідера залежить, чи буде в команди ресурс рухатись далі, чи обставини довкола дають можливість до змін.
  2. Лідерська команда — саме керівник добирає таланти, аналізує чи співпадають цінності, вирішує, чи зможуть навички цих людей бути корисними для реалізації.
  3. Формування візії та комунікація з командою про це.
  4. Створення системи оцінювання, за якою буде можливість простежувати динаміку та результати при втіленні стратегії.
  5. Формування культури, у якій нова стратегія буде реалістичною та затребуваною.

Запрошуємо дізнатись більше про ефективне управління та стратегування в інших статтях на нашому сайті, а також на програмах Центру Лідерства.